درمان عفونت دندان شیری کودکان

بهترین روش برای درمان عفونت دندان شیری کودکان چیست؟

چگونه می توان از عفونت ریشه دندان شیری کودکان جلوگیری نمود؟

در این مبحث به بررسی عوامل تاثیر گذار در عفونت ریشه دندان های شیری و روش های درمان این عارضه می پردازیم.

جلوگیری از عفونت دندان های شیری

عفونت ریشه دندان شیری

رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان امری اجتناب ناپذیر می باشد. این در حالیست که اکثر والدین با استناد به موقت بودن دندان های شیری، اصراری به رعایت بهداشت دهانی_دندانی توسط کودکان ندارند.

گفتنی است مشکلات و آسیب های دهانی_دندانی کودکان نیز از همین نقطه آغاز می شود. در مباحث گذشته به ضرورت حفظ و نگهداری از دندان های شیری، به طور مفصل پرداخته ایم. با استناد به این مبحث؛ مهم ترین نقش دندان های شیری، الگوی رشدی مناسب برای دندان های دائمی می باشد.

·        این الگوی رشدی مناسب باعث می شود تا دندان های دائمی دقیقا در محل صحیح خود رویش نمایند.

در برخی از مواقع ما شاهد پوسیدگی های شدید و عمیق دندانی (که منشأ آن ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست!) می باشیم.

این پوسیدگی ها به دنبال عواملی همچون: بیماری های اوتوئیمیون، بدخیمی ها، تنفس های شدید دهانی، شکستگی دندان کودکان به دنبال اعمال فشار زیاد و یا تصادف، نقص مادرزادی در رشد بافت دندان ها و… ایجاد می شوند.

·        عوامل مذکور به ندرت اتفاق می افتند و علت اصلی آسیب های دندان های شیری در کودکان عدم رعایت بهداشت دهانی_ دندانی می باشد.

دکتر ماریتا شکاریان ، دندانپزشک اطفال در تهران و دارای فلوشیپ ارتو کودکان از آمریکا و عضو دائمی آکادمی AOS آمریکا می باشند. شما عزیزان می توانید به منظور برقراری ارتباط با ایشان از طریق زیر اقدام نمایید:
شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۵۵۴۶۴۹
اینستاگرام

خطرات آبسه دندان کودکان

در صورتی که ریشه ی عفونی داخل دهان بیمار باقی بماند:

کودک ترشحات ناشی از عفونت ریشه دندان را همراه با غذای خود می بلعد.

عفونت ریشه ی دندان مرتبا توسط جریان خون وارد بدن کودک می شود.

در این حالت ریسک ابتلا به بیماری های روماتیسمی مفصلی و قلبی، در آینده ی کودک افزایش می یابد.

تحت تاثیر قرار دادن جوانه ی دندان های دائمی

ایجاد یک سری آنومالی های ساختاری در مینای دندان های دائمی، پس از رشد. (این آنومالی های ساختاری تنها به دلیل مجاورت عفونت ریشه ی دندان های شیری با جوانه ی دندان های دائمی اتفاق می افتد.)

درمان آبسه دندان شیری کودکان

در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک اطفال در زمان مناسب، شاهد عوارض نامطلوبی مانند: دندان درد شدید در کودکان، آبسه و یا حتی عفونت ریشه دندان شیری خواهیم بود.

با توجه به وضعیت قرار گرفتن ریشه های دندان، بافت های اطراف آن و همچنین سن کودک دو طرح درمانی پیشنهاد می شود.

۱٫    پالپوتومی (برداشتن عصب تاج دندان) و پاپکتومی (برداشتن عصب ریشه دندان)

·        هر دو روش درمانی مذکور به طور مفصل و کامل در مبحث عصب کشی دندان کودکان شرح داده شده است.

۲٫    خارج کردن دندان شیری آسیب دیده

اگر بافت های اطراف ریشه ی دندان دچار آسیب های جدی شده باشند، لازم است دندان مذکور از دهان کودک خارج شود.

درمان آبسه دندان کودکان

جمع بندی

برای جلوگیری از آسیب های دندانی، لازم است به چکاپ های دوره ای دندانپزشکی کودکان توجه بیشتری نمایید. بدترین حالت ممکن در این مبحث، تسکین خود بخودی دندان درد کودک بعد از گذشت چند روز می باشد.

در این حالت والدین با تسکین دندان درد در دلبند خود از مراجعه به دندانپزشکی کودکان منصرف می شوند و گمان می کنند که دندان آسیب دیده بهبود یافته است!

این در حالیست که دندان آسیب دیده وارد فاز جدیدی به نام نکروز (یا مرگ دندان) شده است. این شرایط برای ایجاد عفونت ریشه دندان شیری بسیار مساعد می باشد.

بنابراین در رعایت هرچه بهتر بهداشت دهان و دندان کودکان خود کوشا باشید و آن ها را برای انجام چکاپ های دوره ای و جلوگیری از عوارض نامطلوب دهانی_دندانی، در زمان مناسب به مطب دندانپزشک اطفال ببرید.