علت ایجاد دندان نهفته در کودکان و راه درمان آن

دندان نهفته در کودکان

چه راهی برای تشخیص به موقع دندان نهفته در کودکان وجود دارد؟

زمانی که زوجین دارای فرزند می شوند ازهمان ابتدا سلامتی عمومی او بیش از سلامتی خودشان حائز اهمیت می شود. حتما دیده اید مادرانی که هنوز فرزندشان دندان در نیاورده، لثه او را پاک می کنند.

دندان ها در کودکان از مهم ترین مواردی هستند که سلامت و بهداشت آن ها برای والدین بسیار با اهمیت است. از این روست که به محض دیدن آسیب و ناهنجاری در فک در پی  یافتن بهترین دندانپزشک اطفال برمی آیند.

از مهمترین سوالاتی که والدین پس از مشاهده اولین دندان نهفته در دهان کودکان مطرح می کنند این است که آیا دندان نهفته را باید حفظ کنند یا خیر؟

شاید شما خواننده عزیز هنوز اطلاعات کافی درباره این نوع رویش دندان را نداشته باشید، بنابراین در ابتدا به تشریح ویژگی این نوع دندان و چرایی به وجود آمدن آن می پردازیم:

درمان دندان نهفته در کودکان

دندان نهفته چیست؟

همسو با رشد عمومی کودک دندان ها نیز رشد خواهند کرد. تا زمانی که دندان های دائمی جایگزین دندان های شیری می شوند هیچ مشکی رخ نخواهد داد.

اما زمانی این چرخه جایگزینی مشکل آفرین می شود که دندان جایگزین تصمیم به رویش کامل نداشته باشد. از این رو دندان در فک مانده و اصطلاح دندان نهفته به خود می گیرد.

آنچه دندانپزشکان توصیه می کنند این است که؛ به محض اینکه والدین و یا دندانپزشک کودک متوجه بروز دندان نهفته در فک کودک شدند، باید برای خارج کردن آن اقدام کنند.

چراکه ماندن این دندان در فک کودک می تواند عوارضی همچون پوسیدگی دندان های مجاور را ایجاد کند و به آن ها آسیب برساند.

لازم به ذکر است که؛ دندان های نهفته به دو نوع تقسیم می شوند:

• دندان نهفته در استخوان
  • دندان نهفته در لثه

مورد اول به زمانی اطلاق می شود که دندان در استخوان فک نهفته بماند و مورد دوم نیز به معنای نهفته ماندن دندان در لثه است. به گونه ای که تاج دندان ازاستخوان فک خارج شده باشد ولی در لثه ی کودک محصور باقی بماند.

• زمانی را که تنها قسمتی از دندان خارج شده باشد، اما ادامه رویش متوقف شود نیز نوعی از علائم ناشی از نهفته ماندن دندان مذکور می باشد.
عکس دندان نهفته در کودکان

علت ایجاد دندان نهفته چیست؟

دندان نهفته اغلب در دندان های مولر سوم ایجاد می شود. علت های مهم ایجاد دندان های نهفته عبارتند از:

• به علت قرارگیری در وضعیت نامناسب در فک، رشد غیر معمول داشته که به آن در اصلاح پزشکی رویش ” اکتوپیک ” می گویند.
  • یا به علت چسبندگی دندان به استخوان فک، این دندان ها فرصت رشد پیدا نمی کنند که به آن ” آنکیلوزیس ” می گویند.

از دیگر علل به وجود آمدن دندان نهفته در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از جمله مهمترین علل بروز دندان نهفته؛

• کوچک بودن قوس فکی نسبت به طول قوس دندانی است.

در این صورت دندان نمی تواند رویش طبیعی داشته باشد و در فضای زیرین فک پنهان می ماند.

• از سوی دیگر زمانی که دندان ها رویش زود هنگام و یا دیر هنگام داشته باشند دندان ها به علت داشتن فضای خالی شروع به حرکت کرده و مانع از رشد دندان های دیگر در جای مشخص خود می شوند.
  • بنابراین افراد می توانند با استفاده از فضای نگهدارنده مانع از بروز چنین مشکلی شوند.
  • کشیدن زود هنگام دندان های شیری از دیگر علل به وجود آمدن این عارضه است.

آیا دندان نهفته تنها در دندان های عقل ایجاد می شود؟

این باور غلط وجود دارد که افراد می پندارند دندان نهفته در واقع همان دندان عقل می باشد که جای مناسب برای رشد نداشته است.

• اما باید بیان کنیم که این طور نیست! گرچه نهفته ماندن دندان های عقل شایع تر است، اما سایر دندان ها نیز می توانند به این عارضه مبتلا شوند.
  • بنابراین می توان به ترتیب احتمال بروز دندان نهفته در ردیف های دندانی را این طور دانست: دندان های عقل، آسیاب بزرگ و آسیاب کوچک.

عوارض بروز دندان نهفته در کودکان

اگر والدین در خارج کردن دندان نهفته کودک شان سهل انگاری کنند، این عارضه می تواند با التهاب و عفونت همراه باشد.

زمانی که دندان رشد طبیعی نداشته باشد؛ پلاکت های تشکیل شده روی دندان ها در لثه تجمع کرده و باعث پوسیدگی دندان های مجاور خواهد شد. مضاف بر این بوی بد دهان کودک را نیز در پی خواهد داشت.

از طرفی ممکن است دندان نهفته مقداری با درد و قرمزی همراه باشد که در این صورت مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت توصیه می شود.

چطور می توان دندان نهفته را در فک تشخیص داد؟

زمانی که والدین علت دندان درد کودک خود را نمی دانند و با وجود سلامت دیگر دندان ها مستاصل می مانند باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کرده تا با انجام رادیوگرافی؛ علت دندان درد را متوجه شوند.

چطور می شود دندان نهفته را درمان کرد؟

ازساده ترین راه های درمانی؛ کشیدن دندان نهفته است که این اقدام، امکان رویش صحیح دیگر دندان ها را فراهم می کند.

اما اغلب دندانپزشکان استفاده از ارتودنسی برای هدایت دندان به قوس دندانی را پیشنهاد می کنند. با این حال اگر امکان استفاده از این روش درمانی وجود نداشت گزینه آخر خارج کردن دندان نهفته از دهان کودک خواهد بود.

هزینه درمان دندان نهفته

هزینه خدمات دندانپزشکی در صورت برخورداری بیمار از بیمه های خدمات درمانی متفاوت خواهد بود همچنین طرف قرار داد بودن مطب دندانپزشک با برخی بیمه ها نیز می تواند در هزینه نهایی تاثیر گذار باشد.

از این رو به علت استفاده از عکس برداری و یا احتمال نیاز به جراحی دندان نهفته ممکن است میزان هزینه تغییر کند.

لذا برای تعیین نهایی هزینه جراحی دندان نهفته؛ تنها می توان با مراجعه به دندانپزشکی اطفال و انجام معاینه ی اولیه درباره میزان هزینه ها اطلاعات لازم را کسب کرد.

توصیه نهایی

سلامت دندان های کودکان می تواند سلامت دندان های آن ها را در بزرگسالی تضمین کند. لذا والدین می بایست برای بررسی سلامت دندان های فرزندان شان به صورت منظم و مرتب به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

چکاپ های دوره ای دندانپزشکی می تواند عامل بسیار موثر و مناسبی در جهت جلوگیری از عوارض دهانی_دندانی باشد. همچنین با اطلاع به موقع نسبت به نهفته ماندن دندان کودک می توان اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام داد تا آسیبی به سایر دندان های وی وارد نشود.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان دندان نهفته در کودکان و درمان این عارضه از طریق زیر اقدام نمایید:
شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۵۵۴۶۴۹
اینستاگرام