علت دیر افتادن دندان‌های شیری در کودکان

فهرست محتوا

دیر افتادن دندان‌های شیری در کودکان می‌تواند باعث نگرانی والدین شود. ممکن است در برخی مواقع بعضی از کودکان در مقایسه با همسالان خود، دندان‌های شیری خود را دیرتر از دست بدهند و یا اولین دندان آن‌ها در سنی که والدین انتظار دارند نیفتد. اگر این مسئله باعث نگرانی شما نیز شده است، در این مقاله با ما همراه باشید تا این موضوع را با جزئیات کامل بررسی نماییم تا شما نیز بتوانید اطمینان حاصل کنید که آیا باید نگران شرایط فرزند دلبند خود باشید یا خیر. 

دیر افتادن دندان شیری
دیر افتادن دندان شیری

محدوده‌ی سنی طبیعی افتادن دندان‌های شیری چه زمانی است؟

به طور معمول، دندان‌های شیری بین 5 تا 7 سالگی شروع به افتادن می‌کنند. به نقل از آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AAPD)، به طور طبیعی کودکان از سن 5 تا 6 سالگی شروع به از دست دادن دندان‌های شیری خود می‌کنند و اکثر کودکان در حدود 12 تا 14 سالگی تمام 20 دندان شیری خود را از دست می‌دهند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هر کودک با سرعت خاص خود رشد می‌کند. برخی از کودکان ممکن است زودتر یا دیرتر از همسالان خود دندان‌های شیری خود را از دست بدهند و این لزوماً به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد.

دلایل دیر افتادن دندان‌های شیری

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود دندان‌های شیری کودک دیر بیفتند. برخی از دلایل شایع این موضوع عبارتند از:

  • ژنتیک: درست مانند سایر ویژگی‌های فیزیکی، زمان رویش و افتادن دندان می‌تواند تحت تأثیر ژنتیک باشد. برخی از کودکان به طور طبیعی ممکن است سرعت رشد دندان‌هایشان کندتر یا سریع‌تر باشد.
  • تغییرات هورمونی: نوسانات هورمونی در دوران بلوغ می‌تواند باعث تاخیر در افتادن دندان شود. به ویژه پسران ممکن است به دلیل افزایش سطح تستوسترون در این مرحله تاخیر داشته باشند.
  • تغذیه: رژیم غذایی فاقد مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، ویتامین D و فسفر می‌تواند بر رشد و ریزش دندان تأثیر بگذارد.
  • عادات دهانی: مکیدن مکرر انگشت شست یا استفاده از پستانک می‌تواند باعث ایجاد الگوی غیر طبیعی بایت در نوزاد شود و منجر به تاخیر در از دست دادن دندان شود.
  • شرایط سلامتی: برخی شرایط پزشکی مانند هیپوکلسمی (سطح کلسیم پایین)، هیپوفسفاتازی (اختلال ژنتیکی مؤثر بر رشد دندان) یا هیپرپاراتیروئیدیسم (شرایطی که با سطوح بالای هورمون پاراتیروئید مشخص می‌شود)، می‌تواند بر رویش و افتادن دندان تأثیر بگذارد.
ترتیب رویش دندان های شیری
ترتیب رویش دندان های شیری

آیا والدین باید نگران دیر افتادن دندان‌های شیری باشند؟

در بیشتر موارد، از دست دادن دیر هنگام دندان شیری دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر متوجه علائم یا نشانه‌های غیرعادی شدید، همیشه بهتر است برای ارزیابی حرفه ای با دندانپزشک کودک مشورت کنید. برخی از علائمی که باید جدی بگیرید عبارتند از:

  • دندان‌هایی که لق هستند اما نمی‌افتند
  • ورم یا قرمزی در اطراف خط لثه
  • ناراحتی یا درد هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

راهکارهایی برای تقویت رشد دندان‌های کودکان

برای تقویت رشد دندان‌های سالم و پیشگیری از مشکلات احتمالی مربوط به دندان‌های شیری، می‎‌توانید پس از مشورت با دندانپزشک اطفال، اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • از تامین یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، ویتامین D و فسفر برای کودک خود اطمینان حاصل کنید.
  • تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید زیرا می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • با دو بار مسواک زدن در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و برنامه ریزی منظم برای معاینات دندانپزشکی، عادات خوب بهداشت دهان و دندان را از کودکی به فرزند خود آموزش دهید.
  • از استفاده بیش از حد از پستانک یا مکیدن انگشت شست توسط کودک جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در حالی که طبیعی است که کودکان در بازه‌های زمانی مختلفی دندان‌های شیری خود را از دست بدهند، اما آگاهی والدین از سن طبیعی رویش و افتادن دندان‌ها ضروری است. اگر متوجه علائم یا نشانه‌های غیرعادی شدید، در اسرع وقت به یک دندانپزشک اطفال با تجربه مراجعه نمایید. 

ارتباط با دکتر شکاریان
دکتر ماریتا شکاریان
دکتر ماریتا شکاریان

دکتر ماریتا شکاریان / فلوشیپ ارتو کودکان از آمریکا / عضو دائمی آکادمی AOS آمریکا

پاسخ

تماس سریع