علت زردی دندان در کودکان چیست؟

فهرست محتوا

زردی دندان در کودکان در اکثر مواقع موضوعی نگران کننده برای والدین است. به خصوص زمانی که کودک دندان‌های شیری خود را از دست داده و دندان‌های دائمی او اکنون تیره‌تر هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل درونی و بیرونی زردی دندان در کودکان را به طور کامل بررسی کنیم و راهکارهایی جهت پیشگیری از آن بیان کنیم.

علت زردی دندان در کودکان
علت زردی دندان در کودکان

عوامل زردی دندان در کودکان  

پیش از بیان عوامل زردی دندان در کودکان، لازم است والدین بدانند که دندان‌های دائمی کودک همیشه  یک تا دو درجه تیره‌تر از دندان‌های شیری هستند. اکثر والدین به این دلیل نگران زردی دندان و تغییر رنگ دندان‌ها در کودک دلبند خود هستند که این عارضه تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس کودکان خواهد گذاشت. معمولا کودکانی که دچار زردی دندان هستند هنگام خندیدن دست خود را جلوی دهان نگه می‌دارند و یا سعی می‌کنند با دهان بسته بخندند و با انجام این کار ممکن است قادر نباشند خوشحالی خود را بدون نگرانی و یا حس بد، ابراز کنند. 

عوامل درونی زردی دندان در کودکان

در این به بخش به برخی از عوامل درونی که باعث تغییر رنگ و یا زردی دندان کودکان می‌شوند، خواهیم پرداخت:

  • ژنتیک: مهم‌ترین عامل زردی دندان در کودکان ژنتیک است. اگر کودک در خانواده‌ای به دنیا آمده باشد که نسبتا دندان‌های تیره‌تری دارند، طبیعی است که او نیز دندان‌های خیلی سفیدی نداشته باشد.
  • بیماری‌ها: برخی از بیماری‌های سیستمیک خاص که باعث عدم تشکیل مناسب مینا و عاج دندان می‌شوند ممکن است باعث زردی دندان در کودکان شوند. 
  • داروهای مصرفی مادر: یکی از عوامل خیلی شایع زردی دندان در کودکان داروهایی است که مادر در زمان بارداری و یا شیردهی استفاده می‌کند، به خصوص برخی از آنتی بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین و یا مکمل‌هایی که بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف می‌شوند. اگر این داروها تحت نظر پزشک مصرف شوند، در صورت اطلاع پزشک از بارداری و یا شیرده بودن مادر، این داروها جایگزین می‌شوند تا از تاثیر آن‌ها بر تغییر رنگ دندان‌های کودک پیشگیری شود.
  • داروهای مصرفی کودک: کودکانی که به دلیل تب بالا، تشنج و یا بیرون روی شدید و … مجبور به مصرف داروها و آنتی بیوتیک‌های مرتبط باشند، ممکن است دچار زردی و یا تغییر رنگ در دندان‌های شیری و دائمی شوند. سن مصرف این داروها تعیین می‌کند که کدام دندان‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال اگر در سنین پایین‌تر (شش ماهگی تا یک سالگی) این داروها مصرف شوند، تاثیر کمی بر دندان‌های دائمی خواهند گذاشت اما در سنین بالاتر اکثر دندان‌های دائمی ممکن است تحت تاثیر این داروها دچار تغییر رنگ و یا زردی شوند. 
  • کمبود ویتامین دی در کودکان: کمبود این ویتامین در کودکان باعث کدر شدن و تغییر رنگ در دندان‌های شیری و یا دائمی کودک خواهد شد. 
  • کمبود فلوراید: بر خلاف تصور اکثر والدین که فلوراید را برای کودک خود مضر می‌دانند، کمبود این ماده در بدن کودک باعث تغییر رنگ و سستی بافت مینای دندان‌های کودک می‌شود.

به گفته‌ی دکتر ماریتا شکاریان: 

«همان طور که در هنگام مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و حتی آب، حفظ تعادل ضروری است تا از آسیب جلوگیری شود، این موضوع در مورد مصرف فلوراید نیز صدق می‌کند. متاسفانه در سال‌های اخیر والدین نسبت به مصرف فلوراید در کودکان جبهه گیری کرده اند و آن را برای کودک خود سمی و مضر می‌دانند. 

یک مثال خیلی ملموس در این زمینه نمک است. ید موجود در نمک ماده‌ای رادیواکتیو است که برای بدن مضر است اما بدن ما به نمک نیاز دارد، و در صورتی که تعادل در مصرف نمک حفظ شود، هیچ مشکلی برای ما نخواهد داشت. فلوراید هم همینطور، در صورتی که به میزان مناسب و با روشی مناسب مصرف شود، نه تنها هیچ ضرری برای کودکان نخواهد داشت، بلکه بسیار مفید نیز خواهد بود زیرا بدن به این ماده نیاز دارد. 

بنابراین ضروری است که فلوراید به میزان مناسب هم به صورت موضعی در مطب دندانپزشک کودکان و هم به صورت خوراکی (در آب آشامیدنی شهری) دریافت شود.»

عوامل بیرونی زردی دندان کودکان

  • مواد خوراکی رنگی و اسیدی: خوراکی‌هایی همچون نوشابه‌های گازدار و لواشک جزو این دسته هستند و مصرف آن‌ها باعث تغییر رنگ و یا زردی دندان کودکان می‌شود. در صورت حذف مواد خوراکی قندی، اسیدی و رنگی از رژیم غذایی کودک، این مشکل رفع خواهد شد. 
  • قطره‌های خوراکی: برخی از قطره‌های خوراکی مصرفی کودکان مانند قطره آهن و یا مولتی ویتامین (که شامل آهن است)، باعث تغییر رنگ سطح دندان کودکان و یا زردی آن می‌شوند. 
  • بهداشت دهانی: متاسفانه یکی از اشتباهات والدین این است که تمایل کودک به استفاده از مسواک در سنین زیر هفت سال را دلیلی بر مستقل بودن کودک در نظر می‌گیرند. در صورتی که کودک توانایی استفاده صحیح از مسواک و شیوه درست مسواک زدن را نمی‌داند و این موضوع می‌تواند برای دندان‌های کودک آسیب زا باشد. 

یک راه حل برای این موضوع تهیه دو مسواک جداگانه است. به این صورت که مسواک اول برای کودک باشد و در ابتدای کار به اون زمان دهید تا هر چقدر تمایل دارد با آن مسواک بازی کند و دندان‌های خود را مسواک بزند. این موضوع می‌تواند برای ایجاد عادت مسواک زدن در کودک بسیار مفید باشد. سپس والدین می‌توانند با استفاده از مسواک دوم، به طور صحیح دندان‌های کودک را مسواک بزنند و از بهداشت دهانی کودک دلبند خود اطمینان حاصل نمایند. بهتر است از دو مسواک جداگانه استفاده شود زیرا معمولا کودکان هنگام استفاده از مسواک خود ممکن است خیلی زود آن را خراب کرده و یا دفرمه کنند و مسواک را از حالت استاندارد خارج کنند. 

مسواک زدن کودکان زیر هفت سال

نتیجه گیری

با توجه به عوامل درونی و بیرونی بیان شده در این مقاله، بهترین کاری که در منزل می‌توانید انجام دهید مدیریت مواد غذایی مصرفی کودک و نیز رعایت بهداشت دهانی هستند. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. 

ارتباط با دکتر شکاریان
دکتر ماریتا شکاریان
دکتر ماریتا شکاریان

دکتر ماریتا شکاریان / فلوشیپ ارتو کودکان از آمریکا / عضو دائمی آکادمی AOS آمریکا

پاسخ

تماس سریع