درمان آبسه دندان کودک

آبسه دندان یک بیماری شایع در میان کودکان است که منظور از آن ایجاد یک حفره پر چرک در اطراف ریشه دندان پوسیده شده یا روی لثه است.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

اگر آبسه دندان های شیری درمان نشود، بر دندان دائمی که باید در آینده دربیاید می تواند تاثیر بدی بگذارد، و به آن آسیب بزند.

درمان آبسه دندان کودک

علائم آبسه دندان کودک

• پدید آمدن قرمزی و تورم در یک طرف دندان در لثه
  • احساس گزگز و درد
  • تورم صورت در نواحی لثه ای که متورم شده است
  • ایجاد تورم در غدد گردن
  • احساس در در ناحیه زیر گوش
علائم آبسه دندان کودک

آیا دندان کودکم دچار آبسه شده است؟

برای تشخیص اینکه بفهمیم که دندان کودک دچار آبسه شده است یا نه لازم است که باید در ابتدار به دنبال یک برآمدگی قرمز در اطرفا لثه آن دندان بگردید؛ سپس به آرامی آن برآمدگی را به نوک انگشت تان لمس نمایید تا احساس کنید آیا، حالت اسفنجی و نرم پبدا کرده است یا نه؛ در صورت یافتن چنین چیزی مشخص می شود که انبوهی چرک و عفونت در آن ناحیه مجتمع شده است. معمولا در این حالت چون کودک درد زیادی را متحمل می شود ممکن است بر اثر شدت گرفتن احساس درد، به آن ناحیه آسیب بزند . به همین دلیل بهتر است به محض مشاهده چنین موردی در لثه کودکتان سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه کرده و تحت نظر پزشک به او مسکن های تجویز شده را بدهید.

برای کاهش درد کودکتان به هیچ عنوان از بی حس کننده موضعی از جمله دانه میخک استفاده نکنید.

به طور مرتب دهان کودکتان را با محلول آب نمک شست و شو دهید. این کار به ترکیدن دمل ایجاد شده و تخلیه چرک کمک خواهد کرد.

کیسه آب گرم نیز به کاهش درد تا رسیدن به پزشک و انجام اقدامات درمانی مفید خواهد بود.

عدم درمان عفونت و آبسه دندان کودکان چه خطراتی در پی دارد؟

خطرات عدم درمان آبسه کودکان، تنها مختصر به آسیب دیدن دندان دائمی که در آینده در دهان کودک رشد خواهد کرد نیست. بلکه در صورت نادیده گرفتن آن، عفونت ایجاد شده در دندان کودک، در سراسر نقاط بدنش منتشر خواهد شد. شاید آبسه دندان کودکان در مراحل اولیه یک بیماری خطرناک محسوب نشود و درمان آن بسیار سریع و راحت انجام شود اما در صورتی که به حال خود رها شود، شاید حتی زندگی کودک بیمار را به علت منتشر شدن عفونت در سراسر بدنش به خطر بیندازد.

به هر صورت، اگر به محض پی بردن به وجود آبسه در دندان کودک، برای انجام درمان به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید هم درد آن به شدت کاهش خواهد یافت و هم خطرات و عوارش آن دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

پیشگیری از پدید آمدن آبسه در دندان کودکان

• رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک زدن مرتب دندان ها
  • استفاده مرتب از دهان شویه
  • کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند و نشاسته (کربوهیدرات ها باعث افزایش رشد میکروب و باکتری در دهان می شوند.)

علت آبسه دندان کودکان

آبسه عارضه ای است که بر اثر عفونت شدید دندان به وجود می آید. زمانی که دندانی دچار پوسیدگی شود، اگر بنا به دلایلی که در سطور بالا برشمرده شد، دچار عفونت نیز شود، به تدریج عفونت در اطراف ریشه دندان گسترش می یابد. در صورتی که این عفونت به حال خود رها شود و یا درمان مناسبی برای آن انجام نشود، به رگ های خونی می رسد و تشدید می شود. عفونت ها درون یک کیسه انباشه خواهند شد، و ایجاد آبسه خواهند کرد.

آبسه دندان کودک

دلیل آن که آبسه دندان کودکان به موقع تشخیص داده نمی وشد آن  است که معمولا کودکان قادر نیستند شرایط و حالت دردناک خود را به درستی توصیف کنند، به همین علت عفونت در دندان های شان ممکن است ریشه بدواند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است کودک را به طور مرتب به نزد داندانپزشک برد تا دندان هایش مورد معاینه قرار بگیرند و در صورت مشاهده هر مورد مشکوک، سریعا درمان انجام پذیرد.

انواع آبسه

معمولا آبسه به دو صورت آبسه پریودنتال (آبسه لثه) و آبسه پری اپیکال (آبسه ریشه دندان) رخ می دهد.

آبسه لثه ای (پریودنتال)

آبسه لثه ای معمولا بر اثر بروز عفونت در لثه ای که در فاصله میان دندان قرار دارد پیش می آید.

این نوع عفونت باکتریایی بوده و باعث می شود که لثه و بافت نگه دارنده ریشه دندان آسیب ببیند.

اغلب زمانی که مواد غذایی باقی مانده در لا به لای دندان ها، تخلیه نشوند، لثه ها دچار عفونت می شوند.

البته اگر آسیب آبسه محدود به لثه ها شود و دندان ها دچار آسیب نشوند، آبسه ایجاد شده در اصطلاح پزشکی آبسه جینجیوال نامیده خواهد شد.

آبسه ریشه دندان (پری اپیکال)

همانطور که از نامش مشخص است، آبسه پری اپیکال، زمانی ایجاد می شود که باکتری به علت پوسیدگی دندان در مینای آن نفوذ کرده و به ریشه و ناحیه پالپ دندان برسد.

خطرات آبسه دندان کودکان

در صورتی که ریشه ی عفونی داخل دهان بیمار باقی بماند:

• کودک ترشحات ناشی از عفونت ریشه دندان را همراه با غذای خود می بلعد.
  • عفونت ریشه ی دندان مرتبا توسط جریان خون وارد بدن کودک می شود.

در این حالت ریسک ابتلا به بیماری های روماتیسمی مفصلی و قلبی، در آینده ی کودک افزایش می یابد.

• تحت تاثیر قرار دادن جوانه ی دندان های دائمی

ایجاد یک سری آنومالی های ساختاری در مینای دندان های دائمی، پس از رشد. (این آنومالی های ساختاری تنها به دلیل مجاورت عفونت ریشه ی دندان های شیری با جوانه ی دندان های دائمی اتفاق می افتد.)

درمان آبسه دندان کودکان

درمان آبسه لثه کودکان تنها با مراجعه به دندانپزشک، امکان پذیر است؛ معمولا دکتر دندانپزشک اطفا برای رفع این مشکل باید لثه کودک را جراحی کند.

به این منظور، دندانپزشک، لثه را می شکافد و چرک هایی که در آن ناحیه مجتمع شده اند را تخلیه می کنند.

گاهی نیز برای درمان آبسه دندان کودک، دندانپزشک ناچار به کشیدن دندان است.

آبسه دندان کودک

البته هم در شرایطی که چرک آبسه از طریق شکاف لثه تخلیه شود و هم در شرایطی که دندان کشیده شود، بی حسی موضعی پیش از عمل انجام خواهد شد و معمولا نیازی به بیهوشی نیست؛ مگر در مواقع خاص

البته برای از بین رفتن کامل عفونت در دهان، دکتر معمولا مصرف یک دوره کامل آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

البته حداقل دو بار مسواک زدن در روز و خصوصا قبل از خواب و هنگام بیدار شدن و استفاده مرتب و مداوم از دهانشویه، باعث می شود که زخم بهتر بهبود بیابد و آبسه مجددا تشکیل نشود.

در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک اطفال در زمان مناسب، شاهد عوارض نامطلوبی مانند: دندان درد شدید در کودکان، آبسه و یا حتی عفونت ریشه دندان شیری خواهیم بود.

با توجه به وضعیت قرار گرفتن ریشه های دندان، بافت های اطراف آن و همچنین سن کودک دو طرح درمانی پیشنهاد می شود.

1. پالپوتومی (برداشتن عصب تاج دندان) و پاپکتومی (برداشتن عصب ریشه دندان)
  1. خارج کردن دندان شیری آسیب دیده

اگر بافت های اطراف ریشه ی دندان دچار آسیب های جدی شده باشند، لازم است دندان مذکور از دهان کودک خارج شود.

دکتر ماریتا شکاریان

دکتر ماریتا شکاریان فارغ التحصیل دندانپزشکی از دانشکده دندانپزشکی تبریز ۱۳۷۳