چرا چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی مهم است؟

فهرست محتوا

چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی در کودکان یکی از موارد مهمی است که والدین باید مد نظر داشته باشند زیرا نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان‌های کودکان دارند. همچنین این معاینات و چکاپ‌های دوره‌ای می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان کودکان نقش موثری داشته باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اهمیت چکاپ‌های دوره‌‌ای دندانپزشکی در کودکان را به طور کامل بررسی کنیم.

چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی
چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی

اهمیت چکاپ‌های منظم دندانپزشکی

با توجه به رشد و تکامل استخوان فک در کودکان (همانند سایر ارگان‌های بدن آن‌ها) و مدت زمان رویش دندان‌های دائمی در کودکان که حدود 5 یا 6 سال (از 6-7 سالگی تا 12-13 سالگی کودک) است، لازم است والدین محترم توجه ویژه‌ای به چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی کودکان داشته باشند. این چکاپ‌های دوره‌ای معمولا با اهداف زیر انجام می‌شوند: 

1-    بررسی لق شدن دندان در کودکان

در برخی موارد دیده شده است؛ روند لق شدن دندان شیری و رویش دندان دائمی در کودکان، به صورت همزمان پیش نمی‌رود. در این حالت دندانپزشک اطفال با تهیه‌ی گرافی‌های تشخیصی، اقدامات مناسبی در جهت: 

  • رویش صحیح دندان‌های دائمی
  • کنترل زمان رویش دندان‌های مذکور
  •  تنظیم مکان صحیح رویش دندان‌های دائمی

انجام می‌دهد.

2-    بررسی فضای رویشی دندان‌های دائمی

گاها مشاهده شده است که دندان‌های دائمی فاقد فضای مناسب برای رویش هستند. با مراجعه به دندانپزشکی کودکان و انجام رادیوگرافی‌های لازم، می‌توان اقدامات مورد نیاز را جهت ایجاد فضای مناسب برای رویش دندان‌های دائمی، در زمان مناسب انجام داد. به دنبال این امر می‌توان از عوارضی همچون: از دست دادن دندان دائمی و یا خارج کردن آن، جلوگیری کرد.

3-    کنترل رویش دندان‌های آسیای دائمی

برخی از دندان‌های آسیای دائمی در سنین پایین (بین 6 تا 7 سالگی) رویش می‌کنند. این دندان‌ها دقیقا پشت انتهایی‌ترین دندان‌های آسیای شیری قرار گرفته‌اند. متاسفانه بسیاری از والدین به اشتباه این دندان‌ها را جزو دندان‌های شیری کودکان محسوب می‌کنند.  اما در حقیقت جایگزینی برای دندان‌های آسیای دائمی وجود ندارد.

به همین دلیل در برخی موارد والدین به دندانپزشکی کودکان مراجعه می‌کنند و بعد از انجام معاینات لازم مشخص می‌شود که دندان‌های آسیای دائمی آسیب دیده‌اند و کودک دچار دندان درد شده است. حفره‌ی دهانی شامل حدود 20 دندان شیری و به ازای آن 32 دندان دائمی است. بنابراین این باور نادرست است که حتما دندان‌های دائمی بعد از افتادن دندان‌های شیری رویش می‌کنند! زیرا همانطور که در مطالب فوق بیان شد؛ دندان‌های آسیای دائمی بدون افتادن دندان شیری و در کنار انتهایی‌ترین دندان‌های آسیای شیری رویش می‌یابند.

بنابراین توصیه می‌شود تا با مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک اطفال و انجام چکاپ‌های دوره ای دندانپزشکی، وضعیت حفره‌ی دهانی-دندانی کودک شما مورد بررسی قرار گیرد و دندانپزشک شما را از دائمی و یا شیری بودن دندان‌ها مطلع سازد. به دنبال این امر والدین محترم می‌توانند پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان و یا اقدامات درمانی مورد نیاز برای برطرف کردن پوسیدگی‌های موجود را در زمان مناسب و در مراحل اولیه، برای کودک خود انجام دهند.

4-    بررسی مشکلات فکی

بسیاری از اختلالات فکی را می‌توان در سنین پایین و با راهکارهای ساده‌تر درمان کرد. اگر مشکلات فکی در زمان مناسب تشخیص داده نشوند و اقدامات لازم جهت درمان آن صورت نگیرد و این روند به آینده موکول شود، ممکن است در سنین بالاتر از راهکارهای تکمیلی مانند برخی جراحی‌ها برای درمان مشکلات فکی موجود استفاده کرد.

5-    عادت‌های نامطلوب دهانی-دندانی

عادت‌های ناپسند دهانی-دندانی کودکان از چشم والدین دور نمی‌مانند. متاسفانه برخی از والدین اذعان دارند که این عادت‌ها بعد از مدتی از سر کودک می‌افتند. حتی در مواردی والدین اظهار دارند که خودشان در سنین کودکی عاداتی مانند استفاده از پستانک (حتی تا سنین بالاتر) را داشته اند، بدون اینکه فک آن‌ها دچار مشکل شود!

طبق مطالب بیان شده در مقاله‌ی عادت‌های نامطلوب دهانی-دندانی در کودکان، رفتارهایی مانند: مکیدن انگشت، استفاده از شیشه شیر و پستانک تا سنین بالا، دندان قروچه و… باعث ایجاد عوارض شدید فکی می‌شوند.  بنابراین با تشخیص به موقع عادت‌های نامطلوب دهانی در کودکان و مد نظر قرار دادن اقدامات مورد نیاز برای ترک آن‌ها، می‌توان از بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فکی جلوگیری به عمل آورد.

6-    بررسی روابط فکی در کودکان

در اکثر مواقع در سنین پایین‌تر می‌توان روابط ناصحیح فکی را درمان کرد. علاوه بر این، هنگامی که کودکان در سنین پایین‌تر به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، روابط بهتری با دندانپزشک اطفال، کادر پزشکی و محیط مطب برقرار می‌کنند و این امر می‌تواند باعث افزایش همکاری آن‌ها در آینده برای تسریع روند درمان شود.

تاثیر چکاپ‌های دوره‌ای در کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی

متاسفانه بسیاری از والدین تنها زمانی که دلبندشان دچار دندان درد شده است، به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. در این صورت کودک هیچ شناخت قبلی از محیط دندانپزشکی ندارد و ممکن است همکاری لازم جهت انجام اقدامات درمانی مورد نیاز را نداشته باشد. در این صورت لازم است کودک با داشتن دندان درد، ابتدا چند جلسه با محیط دندانپزشکی ارتباط و سازش برقرار کند، تا آمادگی لازم جهت دریافت اقدامات درمانی مورد نیاز را داشته باشد.

با انجام چکاپ‌های دوره ای دندانپزشکی می‌توان کودکان را هرچه زودتر و در زمان مناسب با محیط دندانپزشکی آشنا کرد.

اکثر کودکانی که قبل از دچار شدن به دندان درد (دندان درد نشان از آسیب دیدن و پوسیدگی دندان است) برای انجام چکاپ‌های روتین و انجام پیشگیری‌های لازم، به دندانپزشکی کودکان مراجعه می‌کنند، از آرامش خاطر بیشتری برخوردار هستند و هنگامی که نیاز به اقدام درمانی داشته باشند نیز، همکاری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

نتیجه گیری

با توجه به نکات بیان شده در این مقاله، می‌توان به اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای دندانپزشکی در کودکان پی برد. با انجام چکاپ‌های دندانپزشکی در زمان مناسب می‌توان با بررسی‌های لازم و اقدامات پیشگیرانه مانند فیشورسیلانت تراپی و فلوراید تراپی، از پوسیدگی‌های احتمالی دندان و سایر عوارض دهانی-دندانی در کودکان جلوگیری کرد. همچنین مراجعه در زمان مناسب و انجام چکاپ‌های منظم دندانپزشکی، می‌تواند تاثیر حائز اهمیتی در از بین رفتن ترس کودکان از دندانپزشکی داشته باشد.

ارتباط با دکتر شکاریان

دکتر ماریتا شکاریان
دکتر ماریتا شکاریان

دکتر ماریتا شکاریان / فلوشیپ ارتو کودکان از آمریکا / عضو دائمی آکادمی AOS آمریکا

پاسخ

تماس سریع